25. jul. 2013

Et rigtigt taskesæt

Jeg har lovet at fortælle lidt om pistekort-tasken og –pungen.


Tasken skulle blive min første rigtige taske, som kunne tåle at blive brugt….nu med tape, så tasken ikke bliver så hurtigt slidt og kan tåle rengøring med en fugtig klud og regnvejr :o)

Jeg havde jo allerede eksperimenteret lidt med den brede bund, så det blev jeg nødt til at gå videre med, nu hvor julekurvens bund ikke var blevet helt ens i alle hjørner. Det skulle taskens bund være, så nye eksperimenter måtte i gang sammen med lidt inspiration fra diverse hjemmesider.

Materialet er, som tidligere nævnt, pistekort fra masser af skikataloger, og på tasken er der øverst to rækker med sne og derefter en række med himmel. Det er der jo også masser af i skikatalogerne.

Da jeg nåede til at skulle have en hank på, syntes jeg også, at det kunne være sjovt at lave flettede hanke, så hele tasken bestod af flet – og så måtte nye eksperimenter i gang. Her var jeg helt på egen hånd, for der var absolut ingen inspiration at hente nogle steder på nettet – det havde ingen vist prøvet før. Men det var supersjovt at finde på, og jeg syntes selv, at resultatet blev rimeligt godt, og hankene blev fint integreret i tasken.

Som ny fletter var selv sådan en almindelig pung også en første gang. Jeg fik her lært både at sy den almindelige bund, hvor man syr de to sider af nederste ring sammen OG sy lynlås i.

Det var godt, at juleferien var så lang, for ellers havde jeg vist stadig nørklet med alle de eksperimenter ;o) Især når firkanterne ikke var mere end 1 x 1 cm.

Tasken måler ca. 25 x 6 x 23 (fra bund til overkant af selve tasken) og er lavet af 1716 små firkanter.

Pungen måler ca. 14 x 2,5, x 11 cm og er lavet af ca. 280 firkanter. Lukkes med lynlås.



Tasken er til salg.
Pungen er til salg.

Der findes detaljeret vejledning på flettede, runde hanke + opskrift til både taske og pung. Bestil på recyklisten@gmail.com. Pris 15 kr. for vejledning og 10 kr. stykket for opskrifterne.

6 kommentarer:

  1. Hej :)
    Jeg er vild med din måde at lave hanken på! Kan du huske hvad du gjorde og har du mulighed for at forklare det?

    Mvh Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt, at du kan lide hanken, Heidi :o)

      Hver hank er flettet af to rækker, der så er syet rundt sammen på den lange led.

      Så snart jeg kan nå det, skal jeg nok skrive en grundig vejledning.

      Bedste hilsner fra Susanne

      Slet
    2. Tusind tak for det hurtige svar :)
      Jeg prøver mig frem, men vil rigtig gerne have din grundige vejledning, når du får tid :)

      Slet
    3. Foreløbig held og lykke, så :o)

      Jeg skal nok give besked om vejledningen herinde, så snart den er klar

      Slet
  2. Svar
    1. Hej Karin :o)

      Tusind tak skal du have. Dejligt, at du kan lide dem :o)

      Bedste hilsner fra Susanne

      Slet