29. jul. 2013

Skabelon

Måske var det varmen, der kortsluttede min hjerne i går; men jeg skulle jo have fortalt lidt mere om, hvordan jeg fik alle de dejlige smil på min ”mundetaske”. Det må så blive i dag :o)

Hvis du gerne vil have et bestemt motiv udad på dine led, som jeg har gjort på gårsdagens taske med alle modellernes smil, skal du bruge en skabelon.

Sådan en skabelon kan du sagtens selv lave.

Når du har bestemt dig for, hvilken størrelse lapper, du vil bruge, klipper du tre lapper i almindeligt papir og folder og fletter de tre led sammen. Vær rimeligt nøjagtig med målene og når du folder, for det er den ene af disse lapper, du skal klippe alle dine andre lapper efter.

Når du har flettet den lille mini-række på tre led, skal du skravere alt det, du kan se af det midterste led på både for- og bagside og pille det flettede op igen.

Fold det led op, du har skraveret på og lim det på et lille stykke karton / pap i det rigtige mål. Når limen er tør skærer eller klipper du hul i papir og pap, der hvor der er skraveret.

Du har nu en skabelon, hvor du gennem hullet kan se, hvilken del af de lapper, du klipper efter skabelonen, der kommer udad, når du fletter. Du lægger simpelthen skabelonen på dit papir, udsøger det ønskede motiv, tegner rundt om skabelonen og klipper papirlappen ud.
Det er en lidt omstændelig affære, men det giver et flot resultat.

Jeg laminerer mine lapper til skabelon. Det giver lidt bedre holdbarhed end pap, selvom de selvfølgelig heller ikke holder evigt. Jeg har skabelonerne til salg i forskellige størrelser til 15 kr. stykket, 7 for 100 kr. + evt. porto.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar