17. sep. 2014

Lynlås med flad ende

Nu har jeg skrevet om to måder at sy lynlåsen i en taske / pung: asymmetrisk og med spids ende.

Den sidste måde at sy lynlåsen i er med flad ende.

Inden den erfarne fletter råber nej, nej, nej, må jeg hellere skynde mig at sige, at der findes (sikkert masser af) variationer, men disse tre er de grundlæggende, som man så kan variere ud fra og lægge til og trække fra.

Den tredje metode her, får du selvfølgelig også illustreret med en lynlås, hvor jeg har tegnet, hvor du skal sy.

Denne måde bruges, når du har et helt led, der sidder for enden af tasken / pungen på denne måde....
... og den ende får du fx, når du har syet bunden sammen med enere som ved metoden med spids; men i stedet for at samle bundens hjørner med tre led, har du kun brugt to led - sådan her:
Ved de to sidste metoder, kan du også have syet en bredere bund, men mere herom senere.


Det kan ske, at lynlåsen er for bred, hvis du bruger en meget bred lynlås, og / eller du har flettet med meget små led. 

Hvis det er tilfældet, skal du rykke de to første sting (de er nu tegnet med grønt) lidt længere ind mod lynlåsens tænder. Stykket mellem hvert par grønne prikker må altså ikke være bredere, en bredden på leddet ude i enden

Det var så de tre forskellige metoder - jeg glæder mig til at fortælle dig lidt mere om variationerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar