9. sep. 2014

Lynlåse. Undgå skæve tasker

Noget af det, jeg hører flest beklagelser over, er, hvor svært det er at sy lynlås pænt i.

Det første, jeg hører, er som regel, at tasken trækker skævt, når lynlåsen er syet i. Hvorfor gør den det?

Det er meget let at svare på, for det er fordi, man har syet lynlåsen skævt i - altså i forhold til tasken.

Her handler det om kuverttasker og punge, hvor man har syet bund ved at sy de to sider af den nederste ring sammen.

Der sker simpelthen det, at man gerne vil sy lynlåsen lige i; men sådan er pungen ikke indrettet.

Når man syr bunden sammen på den måde, så bliver toppen asymmetrisk, og hjørnerne mellem leddene, hvor man syr  ud igennem, sidder ikke symmetrisk i spidsen af pungen.

Jeg har prøvet at vise det tydeligt på billedet herunder, hvor den røde pil peger på hjørnet, du skal bruge til at sy i, og den grønne pil peger, hvor den symmetriske spids sidder på pungen.

Det betyder, at man skal sy asymmetrisk i lynlåsen, hvis man ikke vil have pungen til at trække skævt.

På dette billede, har jeg tegnet prikker på lynlåsen, så du kan se, hvor du skal sy.

Hvis du gør det, kommer lynlåsen til at sidde pænt, som du ser her,

...og pungen bliver også lige.

Hvis du vil lære mere om selve sy-teknikken og have flere tips til at sy lynlåse flot i dine punge og tasker, har jeg en detaljeret vejledning til 15 kr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar