27. nov. 2014

Mål på lapper

Flettekurset i lørdags gav mig en idé til et rigtigt nyttigt blogindlæg.

I løbet af dagen talte vi (blandt meget andet) flere gange om forskellige materiale-typer, og om hvor store lapperne skal være i forhold til det.

Det kommer vi altid til at snakke om, og derfor har jeg altid mine tre forskellige smiley-punge med mig, når jeg holder kursus.

Så kan man nemlig meget konkret mærke, hvordan de forskellige tykkelser af lapper føles.

Nå, men det var jo slet ikke dét jeg skulle skrive om; men det kunne da være en idé til et andet blogindlæg :o)

Jeg skulle jo skrive om størrelsen på lapperne.

Det hænger sammen med papirtykkelse, for jo større lapper, jo tykkere kan papiret være.

Der er en helt fast formel på lappernes format.

Det ved de fleste flettere.

Længden = 2 x bredden + 1 cm.


Én ting er at vide det - en anden ting er at skulle regne de konkrete mål ud, hver gang man skifter lap-størrelse, så her får du de mest almindelige formater i en samlet liste:

4 x 9 cm
4,5 x 10 cm
5 x 11 cm
5,5 x 12 cm
6 x 13 cm
6,5 x 14 cm
7 x 15 cm
7,5 x 16 cm
8 x 17 cm
8,5 x 18 cm
9 x 19 cm
9,5 x 20 cm
10 x 21 cm
10,5 x 22 cm
11 x 23 cm
11,5 x 24 cm
12 x 25 cm
12,5 x 26 cm
13 x 27 cm
13,5 x 28 cm
14 x 29 cm
14,5 x 30 cm
15 x 31 cm



Hvis du kan lide at bruge skabelon (som den på billedet), når du klipper lapper og/eller gerne vil have et bestemt motiv frem, sælger jeg skabeloner i alle mål til 15 kr. stykket eller 7  for en hund + evt. porto.
Skabelonerne er papirlapper med påtrykt mål, der er lamineret i kraftig plast (2x125 mic). Gennemsigtige 'huller' i begge ender.
Bestil ved at sende en mail til ReCyklisten@gmail.com hvor du skriver, hvilke størrelser, du skal bruge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar