20. aug. 2015

Cocktail-kort

Jeg har lovet, at jeg ville fortælle lidt om den fest, jeg skulle til lørdag aften.

Det bliver ikke selve festen, du skal høre om, men det "kort", som jeg fik lov til at lave til den gave, som vi veninder skulle give.

Fødselaren elsker cocktails, så da en anden veninde skulle flytte, og hun spurgte, om jeg ville have en lille kasse med 6 helt nye cocktailglas, der ellers bare ville ryge ud, slog jeg straks til.

Tanken var, at jeg skulle lave en bar af en stor papkasse, og så skulle cocktailglassene stå med festligt og farverigt indhold ovenpå.

På et gavebord er det måske ikke så praktisk, hvis sådan nogle cocktails er flydende, og slet ikke hvis det er rigtige cocktails - tænk hvis de gik til spilde.

Så jeg gik i gang med at eksperimentere med farver, dufte og gelé.

Det første resultat kom til at se sådan ud:
Jeg havde været på jagt i mine gamle drinkspinde, og fandt bl.a. denne fra Axel Dansebar tilbage fra 'mine unge dage' :o)
Jeg syntes dog, at det blev lidt kedeligt - festerne i 90'erne var åbenbart meget sjovere end drinkspindene - så jeg gik i gang med at lave drinkspinde selv. Så kunne der komme lidt mere spræl i.

Jagten gik nu ind i noget af det plastfolie, jeg ellers har gemt som flettemateriale.

Det blev posen fra en bag-in-a-box-vin, som lige passede med, jeg kunne klippe den midt over, så den blev 6 cm i bredden.
Derefter klippede jeg smalle 'frynser' i stykkerne - 2-3 mm i bredden - men lod knap 1 cm stå øverst, så frynserne stadig sad sammen.
Så skulle frynserne rulles om den øverste ende på pindene.

Først limes det faste stykke på pinden med frynserne opad. Her på billedet ligger der både clipsemaskine og sekundlim; men det letteste er faktisk at bruge limpistol.
Jeg lavede to lidt forskellige pinde med de to stykker frynser, jeg havde.

Den, du ser nederst på billedet, har jeg rullet, med det faste stykke samme sted i toppen af pinden.

Den øverste, har jeg rullet, hvor jeg snoede det faste stykke i spiral lidt længere ned ad pinden.
Det giver lidt forskellige udtryk.

Du kan i princippet bruge hvilken som helst plasticfolie til pindene, som du synes er fin - eller papir, hvis det er dét, du har liggende; men så er det ikke rigtigt til at gøre pindene ordentligt rene og genbruge dem.

Hov - nu kom dette indlæg til at handle om drinkspinde. Det gør det næste nok også; men vi skal nok nå til, hvordan man laver cocktails også.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar