16. aug. 2015

CphPride

I går var der pride parade - CphPride her i København.

Jeg har har set / er dumpet ind i paraden tidligere, og jeg ved, at det altid er en stor feeeessttttt.

En fest, der sætter fokus på accept af forskelligheder.

Selvom jeg egentlig ikke rigtigt havde tid, fordi jeg skulle til en dejlig venindes fødselsdag om aftenen, gik jeg alligevel en tur på gaden for at være lidt med i festen.

Det, der bare skulle have været en lille kort tur, endte med at blive to timers oplevelser, hvor jeg kom hjem med regnbueflag, ør i hovedet og ondt i kinderne af at smile og have det dejligt samtlige 120 minutter.

Jeg så bl.a. USAs ambassadør i Danmark. Jeg beundrer ham i forvejen, for jeg synes, han virker som et dejligt menneske, der er synlig ved mange forskellige arrangementer her i landet. Forhåbentlig kan 'vi beholde ham' i mange år.

Jeg fandt også ud af, at han har noget af den karisma, som man fortæller, at ex-præsident Clinton har - at han på et kort øjeblik - blot ved at få øjenkontakt - kan få sådan et sekundkort møde til at føles meget personligt. Det føltes meget stærkt, da han fangede mine øjne, og det var helt umuligt at lade være med at smile og vinke tilbage.

Der var også en helt almindelig lille pige, som fik en meget stor del af paradedeltagerne til at vinke tilbage. Det var denne lille prinsesse, der stod i sit vindue på 1. sal sammen med sin far og vinkede. Det var ikke mange, jeg så gå forbi uden at pege op og vinke til den lille darling.

En af de fedeste statements, jeg så i paraden, var denne ambulance. Jeg har set flere officielle og kommercielle tiltag, der er gjort for at tilkendegive støtte til CprPride. Denne udformning af HS' logo syntes jeg dog var helt speciel, da jeg ikke kan forestille mig den mindste kommercielle udnyttelse af regnbuefarvernes symbolik. Sejt!!

Den nye, lokale Irma var til gengæld ikke sene til at udnytte chancen. Egentlig skulle de først åbne i dag søndag; men pludselig havde de med lynets hast oprettet denne lille bod, hvor de solgte drikkevarer af forskellig slags til de tørstende paradedeltagere og -publikummer. Det tyder på  et personale, der kan tage en hurtig beslutning, når omgivelserne byder på en chance.
Det er vist ikke så ringe at have den slags i nabolaget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar