19. dec. 2015

Nano-julekrans

Nu har du set flere forskellige juleøreringe, jeg har lavet til denne december:
Nisse
Nisser
Vise mænd fra Østerland
Snemænd

Årets sidste par jule-øreringe er lavet med en helt anden teknik.

Perlesyning.

Så vidt jeg ved, er det oprindeligt en grønlandsk teknik. Selvom du ikke ved, hvad perlesyning er, kender du sikkert de imponerende, grønlandske perleponchoer, der er syet af bittesmå glasperler (rocaille), som udsmykker de fantastiske kvindedragter.

Jeg lærte teknikken som barn hos en venindes mor, og jeg har jævnligt taget den op og syet bl.a. perlekæder.

For første gang har jeg syet en figur.

Jeg har altid syntes, at figurer var lidt underligt, og jeg gad ikke sy sådan nogle; men det har i høj grad været fordi, de kun skulle bruges som nips, og jeg er ikke så vild med ting, der ikke skal bruges til noget.

Smykker er selvfølgelig også en slags nips / pynt; men det får man da lov at vise frem.

.....og der er rigtigt mange, der har kommenteret øreringene. De synes, at de er vildt flotte, og så bliver jeg selvfølgelig glad. ....og så har de da et positivt formål.


Som du kan se, har jeg også syet en krans, der er lidt større end øreringene. Jeg har monteret en nål bagpå til en broche; men jeg tror jeg piller nålen af igen og laver kransen om til en halskæde. Den vil jeg komme til at bruge mere.



Øreringe og broche er til salg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar