22. apr. 2016

Udregning af nederdel

Da jeg skulle designe skørtet til min sort / pink kjole, var det ikke helt tilfældigt, hvordan jeg konstruerede det.

Jeg havde besluttet mig for, at skørtet skulle være en kvart sol.

Derfor skulle jeg regne ud, hvor stor radius skulle være, når jeg skulle tegne mønster.

Jeg kan godt regne ud, hvordan jeg skal gøre, men ikke forklare det :-) så jeg forklarer udregningen, men forvent ikke en forklaring, så du kan forstå, hvorfor det er sådan.... det ER det bare!

Jeg målte først omkredsen nederst på t-shirten = 88 cm.

Der skal kun bruges en kvart sol (= en fjerdedel af en cirkel), derfor ganger jeg med fire = 352 cm.

Omkreds/3,14 (pi) = diameter = 352/3,14 = 112 cm.

Radius = diameter/2 = 112/2 = 56 cm.

Indsæt dine egne tal i stedet for de røde tal.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar