21. maj 2016

Min køkkenhave

Jeg elsker min altan.

Det er skønt at have sit eget lille uderum, hvor man kan få lidt luft og sol.

Jeg elsker også at så og plante, og se det spire og gro, så jeg kan få en lille smule afgrøder ud af krukker og altankasser. Helt friskhøstet smager fantastisk

Måske især når man bare har lidt krydderurter, en enkelt tomatplante og lidt andet småtteri i den dur.

Derfor har jeg også være glad for de 'samlekort' som Føtex har haft det sidste stykke tid.

'Kortene' er små spirepotter med et par frø, som man får udleveret, når man har købt for 150 (eller lidt mindre, hvis der sidder en sød dame i kassen).

Jeg siger ellers altid nej tak til både samlekort og rabatmærker, med mindre jeg har lagt mærke til, at personen foran mig ved kassen har sagt ja tak. Så kan han eller hun få dem.

Men potterne vil jeg rigtigt gerne have, og jeg synes, at det er sjovt at se alle de forskellige frø begynde at spire.

Det bliver spændende, om fx aubergine og rødbeder kan trives på den forholdsvis lille smule jord, jeg har.

Man kan også købe nogle fine bakker til sine potter - lidt lige som samlehæfterne der har været tidligere - hvor der er afmærket plads til én potte af hver slags frø. Så er det sikkert meningen, at man skal bytte med veninderne, og der er sikkert nogle frø, der er meget sjældne, og som man skal handle maaaaange gange i forretningen, for at være heldig at få.

Sådan noget er jeg ikke til, så nu har jeg fundet min egen genbrugsløsning.

Kan du se, hvad det er?



Det er toppen af en plastic-æggebakke til 15 æg.

Det passer præcist med, at der kan stå 9 potter tæt op af hinanden. Så er der lidt spildplads i siderne. Det gør ikke noget.

Bunden af æggebakken har det været meningen, at jeg skulle bruge til at forspire i.

Det nåede jeg ikke i år; men så når jeg det nok til næste år.

Nu  har jeg i hvert tilfælde fået brugt halvdelen af af bakken, og så har det jo allerede været nyttigt at gemme den.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar