9. sep. 2016

Den grimmeste lampeskærm

Selvom man har et bestemt projekt i tankerne, kan det alligevel være lidt svært at forestille sig, at sådan en beskidt, og grim lampeskærm, som man køber på et loppemarked til en femmer, kan blive til noget fornuftigt.
Jeg skulle dog kun bruge stativet, så der var trods alt ikke et kæmpestort rengøringsarbejde, der ventede.

Det værste var dog næsten at tage skærmen af. Pyha, hvor støv og spindelvæv svinede. Det var ikke lækkert.
Jeg kunne selvfølgelig bare have gjort det udendørs og med handsker.
Men jeg havde det vist sådan, at det var med at få dén del af arbejdet overstået i en fart og få stativet smidt i sæbevand og behandlet med grydesvampen.
Med et dejligt rent stativ, kunne jeg nu gå i gang med at lave mønster til en ny skærm.

Det kræver lidt finesse, men i princippet er det 'bare' at rulle stativet hen over et stykke papir, mens man tegner langs kanten.
Derefter kan man klippe stoffet til.
Jeg fandt en gammel cowboynederdel (tyndt stof), som passede til formålet. Jeg overvejede, om jeg skulle bruge de fint stukne sømme som effekt, det kunne blive rigtigt flot (og gøre det lettere at se, at stoffet (også) var genbrug), men jeg syntes, at min lampefod krævede en helt enkel skærm.

For at gøre skærmen professionel at se på, skulle stoffet stives godt af. Da jeg havde et stykke kraftig vlieseline liggende, brugte jeg selvfølgelig det; men et stykke karton kunne have tjent formålet mindst lige så godt.
For at give det flotteste resultat, skulle stoffet først stryges helt glat.
Derefter kunne jeg stryge vlieselinen på og sy skærmen sammen.

Til sidst sidst skulle jeg sætte skærmen på stativet, og jeg valgte for nemheds skyld at lime den fast med limpistolen.

Her opdagede jeg, at jeg burde have lavet mere end én cm sømrum forneden. Halvanden til to cm havde været bedre. Så lærte jeg dét....og kan give det videre, så andre ikke behøver at begå samme fejl.

Det gik heldigvis alligevel

Når man limer skærmen på stativet, skal den passe helt nøjagtigt i højde og ikke mindst i omkreds - men det skal den måske også, hvis man bruger andre metoder :o)



Indlæg i serien om lampeskærmen:
Den grimmeste lampeskærm
Den fineste lampeskærm
Lampeskærm på toppen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar